przyczepa kempingowa

Kupujemy przyczepę kempingową

przyczepa kempingowa Avondale Dart 2005

Co sprawdzić przed zakupem?

Kiedy zamierzamy kupić swoją pierwszą, wymarzoną przyczepę kempingową, to od razu nasuwa się nam wiele pytań odnośnie zakupu. Gdy nie jesteśmy ograniczeni budżetem i zdecydowaliśmy się na zakup nowej, to pozostaje nam jedynie wybór marki oraz cech funkcjonalnych danej przyczepy kempingowej. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy chcemy kupić przyczepę używaną. I tu pojawiają się schody... Od czego zacząć? Na co zwrócić uwagę? Co sprawdzić? Gdzie mogą kryć się uchybienia, których nie widać na pierwszy rzut oka? Zatem, co tak naprawdę jest najważniejsze przy wyborze przyczepy? Na te i inne pytania postaramy się Wam odpowiedzieć. Wyszczególnimy kilka istotnych rzeczy, które należy sprawdzić przed zakupem wymarzonego domu na kółkach.

Waga

Zanim zaczniecie szukać swojej wymarzonej przyczepy kempingowej, musicie zadać sobie jedno bardzo ważne pytanie.  Jakim samochodem będziecie tą przyczepę ciągnąć? Jest to niezmiernie ważne, ponieważ musicie dobrać odpowiednią wagę przyczepy, tj. masę własną przyczepy, jak też dopuszczalną masę całkowitą. Czym różni się masa własna od dopuszczalnej masy całkowitej? Masa własna to nic innego jak całkowity ciężar przyczepy „na pusto”, czyli tylko i wyłącznie to, co stanowi stałe wyposażenie przyczepy tj. np. kuchenka, piekarnik, lodówka, łóżka, półki itp. Dopuszczalna masa całkowita (DMC) to natomiast ciężar przyczepy łącznie z naszym bagażem, jaki załadujemy do naszego mobilnego domu. Zatem, jeśli od dopuszczalnej masy całkowitej odejmiemy masę własną, to wiemy ile faktycznie możemy zapakować rzeczy potrzebnych na naszą wyprawę. Drugą bardzo ważną kwestią dotyczącą DMC przyczepy jest to, iż czym większa dopuszczalna masa całkowita przyczepy, tym mniejsza dopuszczalna masa całkowita samochodu. Dlaczego - a to dlatego, że DMC zestawu pojazdów, czyli samochód + przyczepa nie może przekraczać 3500 kg, ponieważ po przekroczeniu tej wartości musimy posiadać prawo jazdy B z kodem 96, które upoważnia do ciągnięcia zestawu o maksymalnym DMC 4250 kg lub prawo jazdy B+E, jeżeli zestaw przekracza 4250 kg.

Jeżeli już znaleźliśmy przyczepę, która łącznie z naszym samochodem nie przekracza magicznej wagi 3500 kg, to musimy jeszcze sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym czy nasz samochód jest przystosowany konstrukcyjnie do ciągnięcia przyczepy o podanej wadze. Jeżeli DMC przyczepy nie przekracza wagi z dowodu rejestracyjnego samochodu, to jesteśmy już o jeden krok bliżej od zakupu. Ostatnią rzeczą jaką powinniśmy sprawdzić, jest to, czy DMC samochodu ciągnącego jest wyższe o minimum 33% od DMC przyczepy. Ten przepis obowiązuję na terenie Polski. Jak to sprawdzić - to bardzo proste, należy podzielić DMC samochodu przez 1,33 i jeżeli wynik jest wyższy od DMC naszego kempingu, to śmiało możemy podpinać przyczepę do samochodu i ruszać w podróż.

Przykład:

DMC samochodu: 1800 kg, DMC przyczepy: 1300 kg, czyli 1800 kg / 1,33 = 1353 kg.

W tym przypadku możemy ciągnąć przyczepę o wadze 1300 kg. Jeżeli DMC samochodu wynosiłoby 1700 kg, to przyczepę, której DMC wynosi 1300 kg nie możemy podpiąć do naszego auta ponieważ 1700 kg / 1,33 = 1278 kg. Informację o DMC samochodu lub przyczepy znajdziemy w rubryce O1 dowodu rejestracyjnego.

Dokumentacja

Następnym krokiem przy oględzinach naszego nowego nabytku, jest sprawdzenie dokumentacji oraz numeru VIN (szczególnie w przyczepach sprowadzonych z Anglii). Jeżeli przyczepa nie posiada numeru wybitego na ramie, to od razu możecie odpuścić sobie dalsze oględziny, ponieważ przyczepa nie przejdzie przeglądu technicznego, nie zostanie dopuszczona do ruchu oraz nie zarejestrujecie jej w Polsce. Numer VIN jest niezbędny. Jest to bardzo ważne, pamiętajcie!!!

Przyczepa na zewnątrz

Jeżeli dokumentacja jest w porządku, a w/w VIN jest na ramie przyczepy, to możemy przejść dalej... Zanim wejdziecie do środka, trzeba sprawdzić podwozie czy nie jest uszkodzone? Czy konstrukcja przyczepy nie ma widocznych uszkodzeń oraz czy podłoga pod przyczepą jest w miarę dobrym stanie? Jeżeli nie ma większych zastrzeżeń, to sprawdzamy dach oraz okna dachowe... Czy nie są popękane i czy nie ma widocznych uszkodzeń? To samo dotyczy ścian bocznych, tylnej i przedniej. Sprawdzajcie czy przyczepa ma oryginalne szyby. Czy nie są zbite oraz czy łączenia pomiędzy szybami a konstrukcją przyczepy są w miarę szczelne. Ponadto czy sylikon bądź uszczelki nie są popękane. W angielskich przyczepach kempingowych wszystkie oryginalne szyby mają w 99% numer VIN, taki sam jak jest na ramie przyczepy. Nie zwracajcie za bardzo uwagi na małe wgniecenia czy zarysowania. Jest to normalne przy przyczepach kempingowych, które mają 10 i więcej lat. Ważne, żeby konstrukcja była stabilna. Bardzo istotną rzeczą jest także sprawdzenie samego zaczepu oraz hamulca najazdowego. Zdarza się, że przy hamulcu najazdowym jest uszkodzony amortyzator, który znajduje się przy zaczepie. Podczas jazdy próbnej przy hamowaniu słychać wyraźne uderzenie przyczepy o zaczep. Takie samo uderzenie jest przy ruszaniu, kiedy amortyzator odbija w drugą stronę. Jeżeli są takie objawy, oznacza to, że amortyzator hamulca najazdowego jest uszkodzony i wymaga naprawy lub wymiany. Bardzo często przyczepy kempingowe wyposażone są w stabilizator jazdy. Służy on do zapobiegania wężykowania przyczepy podczas gwałtownych manewrów samochodem lub przy silnym wietrze bocznym. Jeżeli okładziny są już wytarte, to stabilizator nie będzie spełniał swojego zadania. Można to sprawdzić podczas przypinania przyczepy kempingowej do samochodu. Po zapięciu standardowego zaczepu do haka samochodu, dociskamy go dźwignią od stabilizatora jazdy. Jeżeli po zapięciu obu dźwigni na haku mamy luz, znaczy to, że coś jest nie tak. Trzeba wtedy sprawdzić lub wymienić okładziny stabilizatora jazdy. Kolejną rzeczą, jaką musimy sprawdzić z zewnątrz jest stan opon.  Rok produkcji opon, czy na oponach jest jeszcze w miarę dobry bieżnik i czy jest taki sam po obu stronach. Za kołami mamy amortyzatory, które również wypadałoby sprawdzić. Można zrobić wizualnie oględziny, czyli zobaczyć czy nie ma żadnych wycieków i czy nie są one uszkodzone. Podpory przyczepy kempingowej czyli 4 nogi (dwie z przodu i dwie z tyłu) również muszą działać bez zarzutów. Trzeba je wysunąć i sprawdzić czy śruby działają w miarę lekko i nie są pordzewiałe.

Środek przyczepy

Przechodzimy do środka i co dalej? Chyba najważniejszą rzeczą przy oględzinach przyczepy kempingowej jest kwestia szczelności. Jak sprawdzić czy przyczepa jest szczelna - to dobre pytanie, jednak nie ma na nie jednej, uniwersalnej odpowiedzi. Pierwszą niepokojącą rzeczą, która powinna zwrócić naszą uwagę, może być jej zapach. Jeżeli wejdziemy do środka przyczepy i poczujemy w niej nieprzyjemny zapach, po prostu czuć w niej stęchlizną, to jest to pierwszy sygnał, że może być coś nie tak, i że przyczepa mogła być zalana. Bardzo wielu sprzedawców próbuje różnego rodzaju sposobów i sztuczek, żeby nieprzyjemny zapach usunąć ze środka. I tak dla przykładu, przed umówionym spotkaniem otwierają i wietrzą przyczepę lub używają odświeżaczy zapachowych, które mają za zadanie „zatuszować” rzeczywistą woń przyczepy kempingowej. Jednak nie dajcie się zwieść... Nie wchodzicie do kwiaciarni, tylko do kilkuletniej przyczepy, która z pewnością nie będzie pachniała nowością. Następnie trzeba dokładnie sprawdzić czy na suficie, ścianach, a w szczególności w narożnikach przyczepy są jakieś ślady zacieków. Przykładowo w przyczepach angielskich po zalaniu ściany, sufitu czy narożnika, stają się one po prostu miękkie. Po uciśnięciu palcem, zawilgocone miejsce ugina się. Ściany i sufit można sprawdzić metodą „na słuch” 🙂 Jak to zrobić... Wystarczy przejechać paznokciem po ścianie. Jeżeli słyszymy wyraźny pusty odgłos tak jakbyśmy przesuwali paznokciem po kuchennym blacie z laminatu, znaczy to, że miejsce jest suche. Jeżeli nie słyszymy wyraźnego odgłosu, oznacza to, że coś jest nie tak. W przyczepach europejskich ściany wykonane są z trochę innego tworzywa i metoda ta nie zda egzaminu. Może jednak się zdarzyć, że niektóre rogi przyczepy są miękkie. Jeśli jednak jest to tylko niewielkie miejsce i przyczepa została już uszczelniona, to nie mamy się co zrażać. Każda przyczepa kempingowa wcześniej czy później się rozszczelni... Ważne, by w odpowiednim momencie została uszczelniona. Niektórzy nieuczciwi sprzedawcy maskują takie zalane ściany przykręcając nieoryginalne płyty... Piszą później w ogłoszeniach, że przyczepa jest jak najbardziej szczelna i nie była zalana. Nie dajcie się nabrać!!! Dzięki temu artykułowi będziecie wiedzieli co, gdzie i jak sprawdzić.

Kolejny krok na sprawdzenie podłogi. Czy się ugina jak po niej chodzimy oraz czy nie jest miękka? Wiele przyczep ma strasznie zdezelowaną podłogę i niestety zachodzi konieczność jej wymiany w całości lub części. Jednakże czasami koszt wymiany podłogi + robocizna przewyższa wartość przyczepy. Zatem jak sami widzicie podłoga powinna być w miarę solidnym stanie. Dalej przechodzimy do sprawdzenia uszczelek przy oknach. To co jest ważne, to to, czy drewno pod uszczelkami nie jest mokre lub spleśniałe. Jeżeli bowiem wcześniej był jakiś przeciek przy oknie, to będzie to właśnie widoczne pod uszczelką. Często dzieje się tak w miejscach, gdzie została wymieniona szyba przyczepy. Czas na sprawdzenie materacy od kanap. Tutaj sprawdzamy ich stan ogólny... Czy nie są zniszczone, brudne, o nieprzyjemnym zapachu, bądź też uszkodzone w inny sposób? Pamiętajmy, iż wymiana materacy wiąże się ze sporym wydatkiem. Weźcie to pod uwagę przy negocjacji ceny, gdy właśnie z materacami coś jest nie tak.

Elektryka i woda ważna rzecz.

Ponadto sprawdzenie wszystkich urządzeń tj: lodówka, kuchenka, piekarnik, bojler na wodę, ogrzewanie, pompa wody, akumulator, instalacja elektryczna 12 i 230V, to także minimum, jakie musimy wykonać. Bardzo często zdarza się, iż urządzenia, które działają na 230V, nie działają na gaz, bądź na 12V lub też odwrotnie, działają na gaz, zaś nie działają na prąd. Ogrzewanie, kuchenkę czy piekarnik jesteście w stanie sprawdzić praktycznie od ręki. Na sprawdzenie lodówki czy bojlera na wodę, będziecie potrzebować trochę więcej czasu. Przykładowo lodówka wymaga czasu, żeby temperatura się w niej obniżyła. Efekty powinny być już widoczne po około jednej godzinie, zarówno w zamrażalniku, jak i samej lodówce. Podobnie przedstawia się sprawa bojlera. Na jego sprawdzenie potrzebujemy także ok 30 minut. Po upływie tego czasu woda w kranach powinna być już ciepła. Zatem dobra rada - od razu na początku przy oględzinach przyczepy, poproście sprzedawcę, żeby uruchomił lodówkę i włączył bojler na wodę. Tym samym zaoszczędzicie sobie i innym wiele czasu. Większość przyczep ma rozprowadzony nadmuch ogrzewania na całą przyczepę. Dobrze jest po włączeniu ogrzewania, włączyć również nadmuch i zobaczyć, czy wszystko działa prawidłowo. Sprawdźcie również wszystkie moskitiery i rolety. Czy się zamykają i czy nie mają uszkodzonych uchwytów, gdyż koszt wymiany rolet czy moskitier wiąże się także ze sporym wydatkiem...

Ponadto ważną rzeczą przy oględzinach kempingu, jest również sprawdzenie stanu brodzika, zlewu oraz toalety w łazience. Bardzo często zdarza się, że brodzik jest pęknięty i trzeba będzie go wymienić, a to dość duży koszt. Sprawdźcie poza tym, czy ciśnienie w kranach jest wystarczające. Ponadto czy pompka wody po napełnieniu układu hydraulicznego automatycznie się wyłączy i nie będzie się sama włączała do momentu odkręcenia kranu w zlewie lub prysznicu. Jeżeli pompka uruchamia się sama, pomimo, że nie odkręcaliście wody w kranach, znaczyć to może, że układ hydrauliczny jest gdzieś nieszczelny.

Na koniec sprawdźcie sobie jeszcze uchwyty i zawiasy od szafek, ponieważ również w wielu przypadkach są one uszkodzone bądź też zardzewiałe, co wiąże się z ich wymianą i dodatkowymi kosztami. Na koniec poproście jeszcze sprzedawcę o dokładną prezentację i obsługę wszystkich urządzeń, w jakie wyposażona jest przyczepa.

Podsumowanie

Wyżej wymienione czynności, jakie powinniście wykonać, to absolutne minimum. W przyczepie kempingowej w zależności od standardu, roku produkcji i pochodzenia, wyposażenie może się różnić i w niektórych przyczepach dokładne sprawdzenie wymaga więcej czasu niż w innych. Uważamy jednak, iż minimalny czas na oględziny jednej przyczepy to ok 3-4h. Pamiętajcie, że większość usterek jakie znajdziecie wiążę się z ich usunięciem. Każda, nawet drobna część do przyczep kempingowych, jest stosunkowo droga. Czasami ciężko ją dostać, w szczególności do starszych modeli. Kolejna nasza rada, to nie spieszcie się z zakupem i nie kupujcie pierwszej lepszej przyczepy. Popatrzcie i porównajcie inne oferty, no chyba, że oglądany przez Was egzemplarz jest w stanie jakby co dopiero wyjechał z fabryki :), czyli średnio jeden na 10 tysięcy. Czasami trzeba przejechać parę ładnych kilometrów. To również trzeba wkalkulować sobie w cenę zakupu naszego domu na kółkach. Jak już będziecie jechać na oględziny Waszego nowego nabytku, to zabierzcie ze sobą dodatkową osobę. Co dwie pary oczu, to nie jedna:). Do powyższego artykułu dołączamy także listę kontrolną przed zakupem przyczepy kempingowej. Jest to dokument, który możecie sobie pobrać i który z pewnością przyda się Wam podczas oględzin przyczepy. Zatem powodzenia i udanych zakupów!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *