Przeprawa promowa z przyczepą kempingową lub kamperem

Zbliżają się wakacje, zatem caravaning czas zacząć. Nie jeden z Was zapewne będzie chciał w tym sezonie wybrać się kamperem lub przyczepą kempingową np. do Skandynawii, gdzie jak wiemy trzeba będzie przeprawić się promem na drugą stronę morza. Również już w samej Skandynawii często będziecie zmuszeni korzystać z przeprawy promowej, ponieważ, np. w Norwegii jest bardzo dużo fjordów, które trzeba jakoś pokonać. Ze względu na gabaryty, zarówno kampera, jak i przyczepy kempingowej, która łącznie z samochodem przekracza czasami nawet 12 metrów, wydawałoby się, że jest to dość trudne zadanie. Czy naprawdę tak jest, jak wygląda to na pierwszy rzut oka? Otóż nie! Planując trasę podróży musicie jedynie pamiętać o kilku rzeczach, które ułatwią Wam przeprawę bez większego stresu.

przeprawa promowa

Gabaryty przyczepy kempingowej lub kampera

Najważniejszą rzeczą przy planowaniu takiej podróży, jest gabaryt naszego pojazdu, a dokładnie długość Waszego kampera lub przyczepy łącznie z samochodem, uwzględniając także tylny bagażnik rowerowy, jeśli taki posiadacie. Drugi wymiar jaki musicie znać, to wysokość pojazdu. Oba te parametry będą Wam potrzebne podczas rezerwacji biletów na prom. Na niektórych trasach, jeśli wysokość pojazdu nie przekracza 4 m, nie ma obowiązku podawania wysokości pojazdu, jednak w większości przypadków wysokość jest również ważna i brana pod uwagę.

Załadunek i rozładunek

Podczas załadunku, jak i rozładunku w porcie, trzeba będzie poruszać się naszym pojazdem po promie. Jeżeli chodzi o kampera, to w zasadzie nie ma tutaj większego problemu. Kamper jest tylko trochę dłuższy niż samochód osobowy i jeżeli dajecie sobie radę manewrując po parkingu przy markecie, to spokojnie dacie sobie radę na promie. Troszeczkę gorzej może wyglądać załadunek lub rozładunek przyczepy kempingowej. Jak już pisaliśmy, przyczepa kempingowa + samochód + bagażnik rowerowy czasami może przekraczać 12 m długości, co już wiąże się z bardziej wzmożoną czujnością podczas manewrowania. Dodatkowo czasami trzeba będzie zestawem cofnąć, wjechać tyłem lub nawrócić na stosunkowo wąskim promie. Dla osób, które mają już doświadczenie w podróżowaniu takim zestawem, nie sprawi to większego problemu. Dla osób, które niedawno zaczęły podróżować z przyczepą kempingową, może wydawać się to trochę trudne i stresujące, jednak nie taki diabeł straszny, jak go malują. Jeżeli nie będziecie dawali sobie rady w poruszaniu się po promie, to obsługa Wam bardzo chętnie pomoże, zarówno przy wjeździe jak i zjeździe z promu

Bezpieczeństwo

Podczas przeprawy promowej bardzo ważną rzeczą jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, jakie obowiązują na promach. Jeżeli już jesteście na promie, to pamiętajcie o zaciągnięciu hamulca ręcznego, zarówno w samochodzie, jak i przyczepie kempingowej oraz pozostawienie samochodu na biegu pierwszym lub wstecznym. Te czynności są bardzo ważne, ponieważ dosyć często zdarza się, że podczas rejsu morze jest niespokojne i może trochę promem pobujać :). Nie raz zdarzyło się, że po powrocie na pokład samochodowy, kierowcy mieli spory kłopot widząc jak ich auto jest przyklejone do auta sąsiada, które jest dość mocno uszkodzone. Jeżeli nie mieliście zaciągniętego hamulca ręcznego oraz samochód nie był na biegu, to zapomnijcie o ubezpieczeniu. Drugą bardzo ważną czynnością jaką musicie wykonać, jest sprawdzenie czy butla gazowa jest zakręcona i wszystkie pozostałe źródła ciepła wyłączone. Jeżeli zapomnicie o tej czynności, a doszłoby do jakiegoś incydentu lub wypadku, to konsekwencje, jakie możecie ponieść są bardzo surowe. Również niektórzy podróżni lubią chuchać na zimne i zabierają dodatkowy zapas paliwa, ponieważ w drodze różnie bywa i czasami może się przydać. Limit dodatkowego paliwa na jedno auto jaki możemy zabrać na prom, to 60 litrów, które powinno znajdować się w 3 kanistrach po 20 litrów każdy.

Zakup biletów

Jeżeli już zaplanowaliście Waszą podróż i potrzebujecie kupić bilety na prom, najlepszym rozwiązaniem będzie zakup biletów poprzez stronę internetową armatora na danej trasie. Na dłuższych przeprawach nie ma z tym najmniejszego problemu. Do zakupu potrzebujecie numer dokumentu tożsamości np. paszportu lub dowodu osobistego, podróżując po krajach UE i Norwegii oraz kartę płatniczą lub kredytową. Jeżeli jesteście już w Norwegii, Szwecji czy Finlandii i na waszej trasie podróży przewidziana jest lokalna przeprawa promowa, to możecie nabyć bilety przed wjazdem na prom lub bezpośrednio na promie. Sam zakup nie stwarza żadnego problemu, zarówno przy pierwszej, jak i drugiej opcji. A teraz szybka podpowiedź jak najszybciej znaleźć stronę armatora, który obsługuje dane połączenie promowe. Najłatwiej jest prześledzić sobie na mapie Google miasto, z jakiego prom wypływa i do jakiego dopływa, a następnie oba te miasta wpisać w wyszukiwarkę z uwzględnieniem pierwszego słowa „prom” lub „armator”.

Podsumowanie

Tak już na koniec kilka słów podsumowania. Podróżując kamperem czy z przyczepą kempingową, nie raz będziemy potrzebowali przeprawić się promem na drugą stronę morza, jeziora czy rzeki. Nie macie się czego obawiać i śmiało planujcie trasę według własnego uznania z uwzględnieniem przepraw promowych. Osobiście korzystaliśmy już z bardzo wielu promów i nie mieliśmy większego problemu z przeprawą na drugi koniec brzegu :). Zatem powodzenia i w drogę!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *